Rejestr akcjonariuszy

zmiany ksh

W dniu 6 września 2019 r. Prezydent RP podpisał Ustawę o zmianie Kodeksu spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw, w efekcie czego wprowadzona została obowiązkowa dematerializacja akcji wszystkich spółek akcyjnych oraz komandytowo – akcyjnych.

W dniu 1 stycznia 2021 r. wszystkie akcje z mocy prawa utracą swoją ważność, a akcjonariuszami będą osoby ujawnione w rejestrze akcjonariuszy. Po tym dniu akcje nie będą dokumentem potwierdzającym status akcjonariusza, tylko będą dokumentem dowodowym niezbędnym do aktualizacji rejestru akcjonariuszy.

W konsekwencji wprowadzanych zmian 2020 r. będzie rokiem przygotowania wszystkich spółek akcyjnych oraz komandytowo-akcyjnych do utworzenia rejestrów akcjonariuszy.

Ponadto nowela KSH:

  • od 1 stycznia 2020 r. nakłada na wszystkie spółki akcyjne obowiązek posiadania strony www dedykowanej obsłudze walnych zgromadzeń akcjonariuszy
  • od 1 marca 2020 r. wprowadza również nową formę spółek, tj. proste spółki akcyjne. Akcje emitowane przez proste spółki akcyjne również będą objęte obowiązkową dematerializacją, przy czym przepisy w tym zakresie wchodzą w życie razem z datą udostępnienia tej formy prowadzenia działalności, czyli od 1 marca 2020 r.

dematerializacja akcji

W myśl noweli KSH, akcje nie będą mogły posiadać formy dokumentu i będę musiały być zarejestrowane w:

  • w rejestrze akcjonariuszy prowadzonym przez dom maklerski, uprawniony do prowadzenia rachunków papierów wartościowych lub bank powierniczy, albo
  • w depozycie prowadzonych przez Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych.

Co istotne, akcje tej samej spółki nie będą mogły być zarejestrowane jednocześnie w rejestrze akcjonariuszy i KDPW. Oznacza to, że spółki akcyjne mające choć jedną akcję zarejestrowaną w KDPW, czyli na pewno wszystkie spółki publiczne (GPW oraz ASO NewConnect) będą musiały w 2020 r. zarejestrować w KDPW wszystkie dotychczas niezarejestrowane akcje. Do tego będą potrzebowały pośrednika rejestracyjnego, o którym więcej mowa w zakładce Przechowywanie i rejestrowanie papierów

Natomiast spółki akcyjne, które dotychczas nie miały akcji zarejestrowanych w KDPW, będą musiały wybrać podmiot prowadzący rejestr akcjonariuszy.

Co istotne, wybór podmiotu prowadzącego elektroniczną ewidencję akcjonariuszy wymaga uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy, natomiast przy zakładaniu nowej spółki podmiot ten musi być wskazany w akcie założycielskim.

 

rejestr akcjonariuszy

Rejestr akcjonariuszy prowadzony będzie przez dom maklerski w formie elektronicznej.

Kluczowe zasady prowadzenia rejestru:

  1. Wpis w rejestrze akcjonariuszy dokonywany jest na żądanie spółki lub osoby mającej interes prawny w dokonaniu wpisu, i dokonywany jest niezwłocznie, ale nie później niż w terminie tygodnia od dnia otrzymania żądania. Wpis jest konstytutywny. O wpisie podmiot informuje niezwłocznie spółkę oraz osobę żądającą wpisu.
  2. Podmiot prowadzący rejestr akcjonariuszy bada treść i formę dokumentów uzasadniających dokonanie wpisu. Podmiot ten nie ma jednak obowiązku badania zgodności z prawem oraz prawdziwości dokumentów uzasadniających dokonanie wpisu, w tym podpisów zbywcy akcji lub osób ustanawiających ograniczone prawo rzeczowe na akcji, chyba że poweźmie w tym względzie uzasadnione wątpliwości.
  3. Rejestr akcjonariuszy jest jawny dla spółki i pozostałych akcjonariuszy, i podmioty te mogą żądać informacji z rejestru.
  4. Podmiot prowadzący rejestr akcjonariuszy jest obowiązany wydać dokument świadectwa rejestrowego niezwłocznie nie później jednak niż w terminie tygodnia od dnia zgłoszenia żądania. – jest to odpowiednik świadectwa depozytowego.
  5. Spółka wykonuje zobowiązania pieniężne spółki wobec akcjonariuszy z przysługujących im praw z akcji, czyli dywidendy, za pośrednictwem podmiotu prowadzącego rejestr akcjonariuszy, chyba że statut stanowi inaczej.

Rejestr akcjonariuszy będzie zawierał poniższe informacje:

  • firmę, siedzibę i adres spółki,
  • oznaczenie sądu rejestrowego i numer, pod którym spółka jest wpisana do rejestru,
  • datę zarejestrowania spółki i emisji akcji,
  • wartość nominalną, serię i numer, rodzaj danej akcji i uprawnienia szczególne z akcji,
  • nazwisko i imię albo firmę (nazwę) akcjonariusza oraz adres jego zamieszkania albo siedziby albo inny adres do doręczeń, a także adres poczty elektronicznej, jeżeli akcjonariusz wyraził zgodę na komunikację w stosunkach ze spółką i podmiotem prowadzącym rejestr akcjonariuszy przy wykorzystaniu poczty elektronicznej,
  • na żądanie osoby mającej interes prawny – wpis o przejściu akcji lub praw zastawniczych na inną osobę albo o ustanowieniu na akcji ograniczonego prawa rzeczowego wraz z datą wpisu oraz wskazaniem nabywcy albo zastawnika lub użytkownika, adresu ich zamieszkania albo siedziby lub innych adresów do doręczeń, a także adresu poczty elektronicznej, jeżeli osoby te wyraziły zgodę na komunikację w stosunkach ze spółką i podmiotem prowadzącym rejestr akcjonariuszy przy wykorzystaniu poczty elektronicznej oraz liczby, rodzaju, serii i numerów nabytych albo obciążonych akcji,
  • na żądanie zastawnika albo użytkownika – wpis, że przysługuje mu prawo wykonywania prawa głosu z obciążonej akcji,
  • na żądanie akcjonariusza – wpis o wykreśleniu obciążenia jego akcji ograniczonym prawem rzeczowym,
  • wzmiankę o tym, czy akcje zostały w całości pokryte,
  • ograniczenia co do rozporządzania akcją,
  • postanowienia statutu o związanych z akcją obowiązkach wobec spółki.

kluczowe daty

Proces przygotowania do wprowadzonych zmian w KSH należy rozpocząć odpowiednio wcześniej, ponieważ przed 30 czerwca 2020 r. każda spółka akcyjna oraz komandytowo-akcyjna musi po raz pierwszy wezwać wszystkich akcjonariuszy do zwrotu dokumentów akcji w spółce. Poniżej podsumowujemy kluczowe daty z punktu widzenia przygotowania się do zmian:

01.01.2020 r. – wejście w życie obowiązku posiadania strony www służącej do obsługi walnych zgromadzeń akcjonariuszy

30.06.2020 r. – maksymalny termin na wybór (uchwałą walnego zgromadzenia) i podpisanie umowy z podmiotem prowadzącym rejestr akcjonariuszy

30.06.2020 r. – maksymalny termin na pierwsze wezwanie spółki do akcjonariuszy odnośnie zwrotu posiadanych akcji

31.10.2020 r. – maksymalny termin na ostatnie wezwanie spółki do akcjonariuszy odnośnie zwrotu posiadanych akcji

01.01.2021 r. – utrata ważności przez akcje w formie dokumentowej (zachowanie wyłącznie mocy dowodowej w zakresie wykazania przez akcjonariusza przysługujących mu praw udziałowych)

01.01.2026 r. – utrata ochrony praw członkowskich przez akcjonariuszy, których dokumenty akcji nie zostały złożone w spółce i nie zostały ujęte w rejestrze akcjonariuszy

Z praktycznego punktu widzenia, w związku z faktem, że wyboru podmiotu prowadzącego rejestr dokonuje WZA, sugerujemy, żeby wybór ten został dokonany maksymalnie podczas walnego zgromadzenia zatwierdzającego sprawozdanie finansowe za 2019 r.

RA_grafika

FAQ – NAJCZĘSTSZE PYTANIA

Zestawienie najczęściej zadawanych pytań dotyczących rejestru akcjonariuszy wraz naszymi odpowiedziami znajduje się na podstronie

=> Rejestr akcjonariuszy – FAQ

publikacje

Chcemy przybliżać temat rejestru akcjonariuszy, dlatego zamierzamy dzielić się wiedzą w tym zakresie. Zapraszamy do lektury naszych publikacji i wypowiedzi w obszarze rejestru i dematerializacji akcji:

2019-11-25 Parkiet: Akcjonariuszu przygotuj się na rejestrację!

2019-12-04 Parkiet TV: Czy i komu potrzebny jest rejestr akcjonariuszy? Wywiad z Bartoszem Krzesiakiem

oferta domu maklerskiego navigator

Dom Maklerski Navigator SA, jako jeden z najbardziej aktywnych domów maklerskich w zakresie przechowywania i rejestrowania papierów wartościowych, oferuje kompleksowe usługi przygotowania się do wprowadzanych zmian oraz prowadzenia rejestru akcjonariuszy:

  • przygotowanie spółki do procesu przejścia z księgi akcyjnej na elektroniczny rejestr akcjonariuszy,
  • utworzenie rejestru w odpowiednim momencie,
  • prowadzenie rejestru akcjonariuszy zgodnie z wymogami KSH,
  • dokonywanie zmian w rejestrze w związku ze zmianą własności akcji, w szczególności w przypadku sprzedaży czy dziedziczenia,
  • ustanawianie w ramach rejestru blokad, zastawów itp.,
  • udostępnianie danych zawartych w rejestrze uprawnionym podmiotom, tj. akcjonariuszom oraz emitentowi akcji,
  • wydawanie świadectw rejestrowych,
  • pośredniczenie w wypłacie dywidendy do akcjonariuszy, o ile statut emitenta nie stanowi inaczej,
  • wykonywanie wszelkich innych czynności związanych z rejestrem, wynikających z KSH lub innych przepisów prawa.

DLACZEGO DM NAVIGATOR?

DMN_RA_grafika

 KONTAKT


Jeżeli jesteś zainteresowany ofertą na prowadzenie rejestru akcjonariuszy to prosimy o wypełnienie poniższego formularza, natomiast jeśli masz jakiekolwiek pytania dotyczące usługi rejestru prosimy o bezpośredni kontakt:

Bartosz Krzesiak
Dyrektor
Tel. kom.: +48 662 028 247 | E-mail: bartosz.krzesiak@dmnavigator.pl

Klikając “Prześlij” wyrażam dobrowolną zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych, stanowiących imię i nazwisko, adres e-mail, nazwa firmy, numer telefonu kontaktowego, przez spółki z Grupy Navigator Capital. W skład spółek z Grupy Navigator Capital wchodzą następujące spółki: Navigator Capital S.A. (KRS: 0000380467), Dom Maklerski Navigator S.A. (KRS: 0000274307) Navigator Debt Advisory sp. z o.o. (KRS: 0000500417), Navigator Capital Advisory Sp. z o.o. (KRS: 0000572258), Navigator Business Consulting sp. z o.o. (KRS: 0000567548), Navigator Business Consulting spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k. (KRS: 0000582556) („Administrator”), w celu nawiązania kontaktu w związku z przesłaną przeze mnie wiadomością za pośrednictwem formularza zawartego na stronie internetowej. Wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne i w dowolnym momencie przysługuje prawo do jej wycofania. Cofnięcie zgody nie będzie wpływać na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano dotychczas, czyli na podstawie zgody udzielonej przed jej wycofaniem. W przypadku niewyrażenia zgody lub jej cofnięcia, Administrator nie będzie przetwarzał danych osobowych, w ramach wyżej wymienionych celów. Jednocześnie zapewniamy, że będziemy wykonywać w pełni uprawnienia, w tym do żądania dostępu do danych osobowych, ich przenoszenia, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania, a także uprawnienie do wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania. Dane przechowywane będą wyłącznie do realizacji celów objętych niniejszą zgodą. Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych przez Administratora w celu marketingowym, który obejmuje przekazywanie, wyświetlanie lub przesyłanie informacji handlowych na podany przeze mnie adres e-mail oraz bezpośredni kontakt na podany numer telefonu. Inspektorem ochrony danych w Domu Maklerskim Navigator S.A. jest Pani Małgorzata Grudzińska (kontakt: iod@navigatorcapital.pl, +48 22 630 83 33, ul. Twarda 18, 00-105 Warszawa). Więcej

Doświadczenie

Doradztwo przy sprzedaży 100% akcji do Viessmann Group
11.2019 +
Finansowanie dłużne dla dewelopera mieszkaniowego
10.2019 +
Emisja obligacji serii E
10 mln zł
08.2019
Wprowadzenie akcji do obrotu na GPW
127 mln zł
07.2019
Oferta akcji
3 mln zł
07.2019
Oferta akcji
7 mln zł
07.2019
Emisja obligacji serii E
30 mln zł
06.2019 +
Emisja obligacji serii N
22 mln zł
04.2019 +
Oferta akcji
10 mln zł
04.2019
Oferta prywatna akcji
2 mln zł
12.2018
Oferty prywatne akcji i wprowadzenie na NewConnect
5 mln zł
09.2018
Emisja obligacji serii B
10,5 mln zł
08.2018
Emisja obligacji serii F
15 mln zł
07.2018 +
Oferta prywatna akcji
3 mln zł
07.2018
Emisja obligacji serii E
30 mln zł
06.2018 +
Oferta prywatna akcji / pozyskanie funduszu Venture Capital
3mln PLN
05.2018
Emisja obligacji serii L
50 mln zł
03.2018 +
Emisja obligacji serii D
30 mln zł
02.2018 +
Emisja obligacji serii A
60 mln zł
12.2017
Emisja obligacji serii O
9 mln zł
12.2017
Emisja obligacji serii E
100 mln zł
12.2017 +
Emisja obligacji serii K
55 mln zł
12.2017 +
Everest Finanse - przejęcie 100% udziałów w Tempo Finanse
11.2017
Oferta prywatna akcji i wprowadzenie na NewConnect
36 mln zł
11.2017
Emisja obligacji serii A
25 mln zł
11.2017
Pozyskanie inwestora finansowego dla Flavourtec
10.2017 +
Oferty akcji: publiczna i prywatna i wprowadzenie na NewConnect
3 mln zł
10.2017
Oferta publiczna
Skup akcji
8 mln zł
10.2017
Oferta prywatna akcji i
pozyskanie funduszu
Aqua Spark
12 mln zł
10.2017
Emisja obligacji serii D
75 mln zł
04.2017 +
Emisja obligacji serii D
20 mln zł
04.2017 +
Oferta publiczna
Przymusowy wykup akcji
Kapitalizacja 9 mln zł
04.2017
Emisja obligacji serii C
35 mln zł
02.2017 +
Członek konsorcjum w ramach oferty publicznej obligacji Victoria Dom SA
6,1 mln zł
02.2017
Emisja obligacji serii A
10 mln zł
12.2016 +
Emisja obligacji serii N
11 mln zł
12.2016
Doradztwo przy sprzedaży 100% akcji Budlex
10.2016 +
Emisja obligacji serii J
20 mln zł
10.2016 +
Emisja obligacji serii C
40 mln zł
07.2016 +
Emisja obligacji serii D
30 mln zł
07.2016 +
Doradztwo przy zmianie warunków emisji i wprowadzeniu na Catalyst obligacji serii B
24,8 mln zł
07.2016
Emisja obligacji serii A
16 mln zł
06.2016 +
Przejęcie Gremi Inwestycje Sp. z o.o.
Kapitalizacja 57 mln zł
05.2016
Przejęcie Kuźnia Polska i wprowadzenie akcji na GPW
Kapitalizacja 607 mln zł
04.2016
Doradztwo przy wydłużeniu zapadalności obligacji serii B
25 mln zł
02.2016
Emisja obligacji serii D
7,9 mln zł
02.2016
Doradztwo przy emisji obligacji serii I
20 mln zł
01.2016
Wtórna oferta prywatna
1,1 mln zł
12.2015 +
Pierwsza oferta publiczna (IPO)
36 mln zł
12.2015 +
Emisja obligacji serii B
30 mln zł
12.2015 +
Emisja obligacji serii C
10 mln zł
12.2015 +
Navigator Capital doradcą Viriditas przy przejęciu Park Wodny Bania
11.2015 +
Emisja obligacji serii H
5 mln zł
11.2015
Emisja obligacji serii D
3 mln zł
10.2015 +
Emisja obligacji serii F
5 mln zł
09.2015
Wtórna oferta publiczna (SPO)
8 mln zł
09.2015
Wtórna oferta publiczna (SPO)
3,3 mln zł
09.2015 +
Doradztwo przy zakupie aktywów Italiana Rimorchi
08.2015 +
Doradztwo dla Dr Gerard przy nabyciu 100% udziałów Artur
07.2015 +
Emisja obligacji serii C
30 mln zł
06.2015 +
Emisja obligacji serii E
20 mln zł
05.2015 +
Doradztwo przy transakcji przejęcia 65,3% akcji Fruehauf Expansion SAS
05.2015 +
Przejęcie odwrotne Jupiter S.A. przez KCI S.A.
Kapitalizacja 53 mln zł
04.2015
Przejęcie Jupiter S.A. przez KCI S.A.
04.2015 +
Emisje obligacji serii A i B
40 mln zł
04.2015 +
Emisja obligacji serii D
30 mln zł
04.2015 +
Doradztwo przy zakupie Ganymede przez MCI
03.2015 +
Emisja obligacji serii A
30 mln zł
10.2014 +
Doradztwo przy transakcji zakupu BluePay SA
09.2014 +
Emisja obligacji serii A
5 mln zł
09.2014 +
Emisja obligacji
5 mPLN
09.2014
Doradztwo przy wykupie akcji od znaczącego akcjonariusza Spółki
09.2014 +
Doradztwo przy restrukturyzacji zadłużenia bankowego GK Pamapol
09.2014 +
Emisja obligacji serii C
3 mln zł
05.2014 +
Emisja obligacji zamiennych na akcje
123 mln zł
02.2014
Doradztwo przy nabyciu 100% udziałów Dr Gerard
12.2013 +
Oferta prywatna i wprowadzenie do obrotu na NewConnect
Accelerated Book-Building
7 mln zł
08.2013
Doradztwo przy sprzedaży 100% udziałów w spółce
07.2013 +
Doradztwo w transakcji sprzedaży Cenos Sp. z o.o.
12.2012 +
Wprowadzenie obligacji serii D na Catalyst
25 mln zł
11.2012
Wprowadzenie obligacji serii C na Catalyst
10 mln zł
11.2012
Doradztwo w transakcji przejęcia spółki Engorem Sp. z o.o.
11.2012 +
Doradztwo przy sprzedaży większościowego pakietu akcji do funduszu PE Advent Int. Corp.
10.2012 +
Wtórna oferta publiczna i wprowadzenie PDA oraz akcji BlirtS.A. na NewConnect
03.2012
Doradztwo w transakcji przejęcia dealera Audi i Volkswagen
07.2011
Doradztwo przy przejęciu pakietu kontrolnego Mispol S.A.
07.2011
Doradztwo dla Mieszko S.A. przy nabyciu 100% udziałów w Lider Artur Sp. z o.o.
05.2011
Oferta prywatna oraz wprowadzenie spółki na rynek NewConnect
03.2011 +
Przeniesienie notowań akcji z rynku NewConnect na rynek regulowany GPW
03.2011 +
Doradztwo przy podziale MPM Product
02.2011
Doradztwo przy nabyciu 100% udziałów w TB Investicija UAB
11.2010
Doradztwo finansowe dla spółki z Grupy CTL Logistic
08.2010
Sprzedaż aktywów ukraińskich spółek zależnych PKM Duda
07.2010 +
Doradztwo dla znaczącego akcjonariusza Mercor S.A.
07.2010
Doradztwo finansowe w procesie pozyskania kapitału
03.2010 +
Pozyskanie inwestora branżowego i sprzedaż akcji firmie DanHatch A/S
06.2009 +
Restrukturyzacja zadłużenia z tytułu transakcji opcyjnych
05.2009 +
Doradztwo przy pozyskaniu kapitału i wprowadzeniu na GPW
05.2009 +
Doradztwo dla większościowych udziałowców
05.2009
Doradztwo dla MoCoHub przy przejęciu 100% udziałów Mobile Entertainment Company
05.2009
Oferta prywatna i wprowadzenie Hydrapres S.A. na NewConnect
03.2009
Oferta prywatna i wprowadzenie Milkpol S.A. na NewConnect
11.2008 +
Przejęcie 100% udziałów Controlmatica ZAP-PNEFAL Sp. z o.o.
07.2008 +
Doradztwo przy akwizycji majątku Heilbronn Maschinenbau
06.2008 +
Doradztwo przy przejęciu 80% udziałów w Automotosport Centrum s.r.o.
05.2008 +
Doradztwo przy przejęciu większościowego pakietu udziałów w SM Starco
01.2008
Doradztwo przy pozyskaniu inwestora finansowego
12.2007
Doradztwo przy przejęciu 61% udziałów ART-GUM Sp. z o.o.
10.2007
Doradztwo przy sprzedaży 75% udziałów inwestorowi strategicznemu - Erbud S.A.
09.2007 +
Doradztwo przy przejęciu 100% udziałów w Serwar
07.2007
Doradztwo przy przejęciu 80% udziałów Autoprima s.r.o.
06.2007
Doradztwo w transakcji przejęcia 100% udziałów w Cenos Sp. z o.o.
06.2007
Doradztwo w transakcji przejęcia 60% udziałów w Mitmar Sp. z o.o.
05.2007
Doradztwo przy przejęciu 100% udziałów w SM Maćkowy
01.2007
Doradztwo przy sprzedaży LNB Polska Sp. z o.o. do LNB International B.V.
01.2007 +

Kontakt

Prosimy o wypełnienie poniższego formularza w celu uzyskania szerszych informacji na temat naszych usług.







TAK, wyrażam dobrowolną zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych, stanowiących imię i nazwisko, adres e-mail, nazwa firmy, numer telefonu kontaktowego, przez spółki z Grupy Navigator Capital. W skład spółek z Grupy Navigator Capital wchodzą następujące spółki: Navigator Capital S.A. (KRS: 0000380467), Dom Maklerski Navigator S.A. (KRS: 0000274307) Navigator Debt Advisory sp. z o.o. (KRS: 0000500417), Navigator Capital Advisory Sp. z o.o. (KRS: 0000572258), Navigator Business Consulting sp. z o.o. (KRS: 0000567548), Navigator Business Consulting spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k. (KRS: 0000582556) („Administrator”), w celu nawiązania kontaktu w związku z przesłaną przeze mnie wiadomością za pośrednictwem formularza zawartego na stronie internetowej. Wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne i w dowolnym momencie przysługuje prawo do jej wycofania. Cofnięcie zgody nie będzie wpływać na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano dotychczas, czyli na podstawie zgody udzielonej przed jej wycofaniem. W przypadku niewyrażenia zgody lub jej cofnięcia, Administrator nie będzie przetwarzał danych osobowych, w ramach wyżej wymienionych celów. Jednocześnie zapewniamy, że będziemy wykonywać w pełni uprawnienia, w tym do żądania dostępu do danych osobowych, ich przenoszenia, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania, a także uprawnienie do wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania. Dane przechowywane będą wyłącznie do realizacji celów objętych niniejszą zgodą. Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych przez Administratora w celu marketingowym, który obejmuje przekazywanie, wyświetlanie lub przesyłanie informacji handlowych na podany przeze mnie adres e-mail oraz bezpośredni kontakt na podany numer telefonu. Inspektorem ochrony danych w Domu Maklerskim Navigator S.A. jest Pani Małgorzata Grudzińska (kontakt: iod@navigatorcapital.pl, +48 22 630 83 33, ul. Twarda 18, 00-105 Warszawa).
Więcej
Procedura załatwiania skarg klientów na działalność Domu Maklerskiego Navigator S.A.